
Miracle Soap claims lead to £25,000 fine for 
religious TV channel
Posted: Tue, 07 Feb 2012

A religious TV channel has been fined £25,000 by the media regulator Ofcom after it permitted a 
televangelist to claim that his "Miracle Olive Oil Soap' could cure cancer.

Believe TV, operated by The Light Academy Ltd and broadcast on the Sky platform, broadcast a 
number of "testimony" programmes with members of churches claiming that they had been cured 
of serious illness or had financial worries resolved by miraculous means. Many of these 
programmes were already sailing close to breaching the Ofcom code of practice and eventually 
some of them went over the line.

A series of programmes broadcast by the channel between December 21, 2010 and February 1, 
2011, televangelist Paul Lewis preached directly to the camera about the healing power of using 
his "Miracle Olive Oil Soap".

Another sequence featured Bishop Climate Irungu producing "testimonies" from his flock that were 
presented in such a way as to "encourage" viewers to believe that treatment of serious illnesses 
such as cancer, diabetes and heart problems could be boosted by "being anointed with a product 
such as olive oil soap, Ribena or oil".

In a statement, Ofcom said:

"Given that the content was also soliciting a response from viewers and such 
individuals experiencing serious illnesses may be vulnerable to the healing claims 
being made, Ofcom found there was a material risk that susceptible members of the 
audience may be exploited by the material broadcast on Believe TV. The finding also 
referred to previous decisions by both the Advertising Standards Authority and Ofcom 
concerning content containing similar claims by Paul Lewis which had been broadcast 
on other channels. When Ofcom had previously recorded breaches against Paul Lewis 
content broadcast on other channels in 2007 and 2008, Ofcom stated that the 
breaches… were very serious because the promotions of the Paul Lewis products 
improperly exploited the susceptibilities of vulnerable viewers of these religious 
channels."

The regulator criticised The Light Academy for allowing previous breaches to be repeated, and 
said that the licencee showed "overall very poor compliance" which "placed vulnerable viewers 
directly at risk of harm and exploitation".

Terry Sanderson, President of the National Secular Society, said: "This kind of thing is not unusual 
in the outer reaches of these manipulative religious TV channels. A quick flick through the 
'Religion' section of the Sky platform will soon reveal many others who push the limits of 
acceptability in the claims they make. Believe TV has been caught out repeatedly. A fine is not 
enough. Its licence to broadcast should be revoked if it cannot be stopped exploiting its viewers in 
this way. Many others slip under the net because it is impossible to monitor them all, 24 hours a 



day."

The Ofcom ruling also states that 'In this instance, there are no direct precedent cases because 
this is the first case involving faith-based treatment for serious medical conditions'. We hope that 
this case will set a precedent for future Ofcom rulings and will also deter other TV companies from 
making such claims.

You can see the reasoning that led up to Ofcom's decision here and here.

See also: 

Why should religion be exempt from advertising rules?

And predictable claims that If Christians are not free to say 'God heals', then there is no religious 
freedom in this country

Share on What's App
Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Email
Subscribe to RSS Feed

Tags: Healthcare, Media

Related Campaigns

Healthcare

Public services that are intended for the whole community, especially those funded by public 
money, should be provided in a secular context.

Read More

Reform chaplaincy

NHS-funded pastoral care shouldn’t be discriminatory or organised around religion/belief.

Read More

Thought for the Day

This discriminatory radio slot should be reformed and opened to non-religious views or 
abolished.

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb192/obb192.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb188/obb188.pdf
http://blogs.telegraph.co.uk/news/tomchiversscience/100135398/why-should-religions-be-exempt-from-advertising-rules/
http://blogs.telegraph.co.uk/news/brendanoneill2/100135253/if-christians-are-not-free-to-say-god-heals-then-there-is-no-religious-freedom-in-this-country/
http://blogs.telegraph.co.uk/news/brendanoneill2/100135253/if-christians-are-not-free-to-say-god-heals-then-there-is-no-religious-freedom-in-this-country/
http://blogs.telegraph.co.uk/news/brendanoneill2/100135253/if-christians-are-not-free-to-say-god-heals-then-there-is-no-religious-freedom-in-this-country/
whatsapp://send?text=http://www.secularism.org.uk/news/2012/02/miracle-soap-claims-lead-to-gbp25000-fine-for-religious-tv-channel?format=pdf
https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=http://www.secularism.org.uk/news/2012/02/miracle-soap-claims-lead-to-gbp25000-fine-for-religious-tv-channel?format=pdf&t=Miracle+Soap+claims+lead+to+£25,000+fine+for+religious+TV+channel
https://twitter.com/intent/tweet?url=http://www.secularism.org.uk/news/2012/02/miracle-soap-claims-lead-to-gbp25000-fine-for-religious-tv-channel?format=pdf&text=Miracle+Soap+claims+lead+to+£25,000+fine+for+religious+TV+channel&via=NatSecSoc
https://www.secularism.org.uk/share.html?url=http://www.secularism.org.uk/news/2012/02/miracle-soap-claims-lead-to-gbp25000-fine-for-religious-tv-channel?format=pdf&title=Miracle+Soap+claims+lead+to+£25,000+fine+for+religious+TV+channel
/var/www/cp-nss/feeds/rss/news
https://www.secularism.org.uk/news/tags/Healthcare
https://www.secularism.org.uk/news/tags/Media
https://www.secularism.org.uk/healthcare/
https://www.secularism.org.uk/healthcare/
https://www.secularism.org.uk/chaplaincy/
https://www.secularism.org.uk/chaplaincy/
https://www.secularism.org.uk/thought-for-the-day/


Read More

https://www.secularism.org.uk/thought-for-the-day/

